«Γεννήθηκα σ’ έναν τόπο γεμάτο επίμονες σκιές. Μεγάλωσα σε μια εποχή γεμάτη επίμονες σκιές. Αυτές οι σκιές δε σταμάτησαν ποτέ να με ακολουθούν, μέχρι που έγιναν μέρος της ψυχοσύνθεσής μου». Αυτές οι σκιές «πολιορκούν» και το εικαστικό έργο του Μιχάλη Αρφαρά, στον οποίο και ανήκουν τα παραπάνω λόγια. Εξήντα έργα του καλλιτέχνη, μέρος της νεότερης δουλειάς του, θα φιλοξενηθούν στο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης, στη Θεσσαλονίκη, από τις 15 Δεκεμβρίου.
«Διακοπές από τη λογική. Ζωγραφική - Χαρακτική» τιτλοφορείται η έκθεση. Η έμπνευση του Αρφαρά μετουσιώνει το μαύρο με τις φωτοσκιάσεις του σε «πρωταγωνιστή» των συνθέσεών του, δίνοντας στο χρώμα μόλις συμπληρωματικό ρόλο.
Γκροτέσκο και γοητεία
Τα μοτίβα των πτηνών, της μάσκας και των γκροτέσκων μορφών γοητεύουν τον καλλιτέχνη. Δεν είναι τυχαίο ότι η επαφή του Αρφαρά, στην παιδική του ηλικία, με τον κόσμο των εικόνων περιοριζόταν, εκτός από τα εικονογραφημένα σχολικά βιβλία, στις εκκλησιαστικές αγιογραφίες και τον κόσμο του θεάτρου σκιών, θέματα και βιώματα που «μπόλιασαν» τις εικαστικές αναζητήσεις του.
Αντίστοιχα προσεγγίζει και το γκροτέσκο, ως σύμβολο και φορέα «μυστικών» σημασιών. «Η μεσαιωνική αντίληψη, που παρήγαγε το διχασμό της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, αντιμετώπισε τα τέρατα και γενικότερα τα γκροτέσκα σαν σκοτεινές δυνάμεις του κακού. Η επικρατούσα άποψη ήταν ότι τα τέρατα θαμπώνονται από το φως και χάνουν έτσι τη διαβολική τους δύναμη», τονίζει ο ίδιος σε συνοδευτικό σημείωμα της έκθεσης.
Eνδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος εργασίας του καλλιτέχνη. Οπως μπορεί να ξεκινήσει από ένα χαρακτικό έργο και να καταλήξει σε ζωγραφικό, συχνά συμβαίνει και το αντίθετο. «Η πλέον συνηθισμένη τακτική είναι η δημιουργία σειρών ζωγραφικών έργων που βασίζονται σε προϋπάρχοντα χαρακτικά. Είναι γνωστό ότι κατά την εκτυπωτική διαδικασία ενός χαρακτικού έργου απομένουν κακοτυπωμένα αντίτυπα και δοκίμια. Από τα ''κακέκτυπα'', που είναι τυπωμένα σε βαρύ χειροποίητο χαρακτικό χαρτί, τα επεξεργάζομαι στη συνέχεια με νεροχρώματα, μολύβια, παστέλ, αλλά και κολάζ. Ετσι, προκύπτουν μοναδικές ζωγραφικές, πλέον, συνθέσεις που δεν έχουν καμία σχέση με το χαρακτικό από το οποίο προήλθαν. Η ύπαρξη ενός ορισμένου αριθμού αποτυχημένων αντιτύπων νου παρέχει τη δυνατότητα να δημιουργήσω σειρές από μοναδικά ζωγραφικά έργα», καταλήγει ο καλλιτέχνης.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2012.