123


qw

Εως τις 4 Μαρτίου-42 δημιουργίες σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ



Το πρώτο βήμα διαλόγου ξεκίνησε στο διαδίκτυο, καθώς μέσα από ένα ιστολόγιο, όπου παρουσιάστηκε μια επιλογή έργων του Φαίδωνα Αναστασιάδη, κυκλοφόρησε ανοιχτή πρόσκληση σε διεθνείς σύγχρονους καλλιτέχνες να επιλέξουν ένα έργο της αρεσκείας τους. Κάθε καλλιτέχνης επέλεξε ένα μόνον έργο, το οποίο και κατοχύρωσε κατά αποκλειστικότητα. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από τους 42 καλλιτέχνες, ποικίλων εκφραστικών μέσων -ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, φωτογραφία, βίντεο-, τα οποία εκτίθενται μαζί με τα «αρχικά», απ' όπου και εμπνεύστηκαν.Ενας μοναδικός και ιδιαίτερος διάλογος αναπτύσσεται ανάμεσα σε 42 έργα του Φαίδωνα
Αναστασιάδη (1970-2001) και σε 42 δημιουργίες σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ. Πρόκειται για την έκθεση «Συναντήσεις: Εκλεκτικές συγγένειες με την τέχνη του Φαίδωνα Αναστασιάδη», η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Μαρτίου (Αγ. Δημητρίου 159Α, www.tf.auth.gr/teloglion, 2310/247.111).
Οι «Συναντήσεις» πρωτοπαρουσιάστηκαν από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων στο Πολιτιστικό του Κέντρο «Μελίνα», τον περασμένο Οκτώβριο, με επιτυχία και τώρα εκτίθενται στο Τελλόγλειο. Η εν λόγω διοργάνωση δανείζεται τον τίτλο της από την ιστορική πλέον έκθεση «Encounters: New Art from Old» (National Gallery, Λονδίνο, 2000), η οποία υπήρξε και η τελευταία μουσειακή έκθεση που επισκέφτηκε ο Φαίδων Αναστασιάδης λίγο πριν από το θάνατό του, το 2001.
Οπως επισημαίνει η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ και γενική γραμματέας του δ.σ. του Τελλογλείου, Αλεξάνδρα Γουλάκη - Βουτυρά, «ο Φαίδων Αναστασιάδης ήταν ένας ξεχωριστός νέος καλλιτέχνης, ερευνητής, με εσωτερικές ανησυχίες για μεταφυσικά ζητήματα, για τη ζωή, το θάνατο, τη μοίρα, τη γνώση, μια μεγάλη ευαίσθητη ψυχή που έφυγε νωρίς και που προκάλεσε στην έκθεση αυτήν έναν ζωηρό διάλογο με άλλους καλλιτέχνες. Η έκθεση αυτή είναι μια ουσιαστική συνάντηση, όπου μπορεί να συμμετέχει ο θεατής - επισκέπτης και να διεισδύσει από την επιφάνεια στο βάθος, όπου αυτό μπορεί να τον οδηγήσει».
Σύμφωνα με την επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικό τέχνης, δρα Ευγενία Αλεξάκη, «η πρόκληση των ''Συναντήσεων'' ξεκινά από το γεγονός πως άλλοι καλλιτέχνες γνώριζαν τον Φαίδωνα Αναστασιάδη κι άλλοι όχι, και μέσα από διαφορετικές τεχνοτροπίες και είδη της τέχνη

ς βλέπουμε να αναπτύσσεται ένας εξαιρετικά ενδιαφέρων διάλογος. Αλλωστε», συμπληρώνει η ίδια, «το σημερινό στήσιμό της στο Τελλόγλειο, κάνει την προσέγγιση διαφορετική από αυτήν της Αθήνας, λόγω χώρου, στην ανάπτυξη των έργων. Ας μην ξεχνάμε πως στις ''Συναντήσεις'' ο στόχος είναι να αναπτυχθεί η συνομιλία των έργων τόσο του Αναστασιάδη, όσο και των άλλων 42 καλλιτεχνών, και το εγχείρημα μας ήταν να μπορέσουμε να δώσουμε στον επισκέπτη την άποψη πως δε βλέπει απλώς έργα τοποθετημένα, αλλά έργα που καλείται να τα ''διαβάσει''».
Ο επίσης επιμελητής της έκθεσης, εκ μέρους του Τελλογλείου, ιστορικός τέχνης δρ Παναγιώτης Μπίκας υπογραμμίζει πως «λίγες μέρες μετά τη ''συνάντηση'' μεγάλων κλασικών δημιουργών, των Goya και Beethoven, στο Τελλόγλειο και αυτών των δύο με τα έργα των φοιτητών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, τώρα βλέπουμε στις ''Συναντήσεις'' μια κοινότητα 42 διαφορετικών καλλιτεχνών να ''συνομιλεί'' με 42 έργα του Φαίδωνα Αναστασιάδη. Κι αυτή η πρόκληση είναι -αν μη τι άλλo- εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και για εμάς και φυσικά στο μπόλιασμα του μηνύματος της έκθεσης με τον επισκέπτη». Συμπληρώνοντας, η κ. Γουλάκη - Βουτυρά υπογράμμισε πως «ο δημιουργικός αυτός τρόπος συνύπαρξης παλιού - νέου, ερεθίσματος και αντίδρασης, προγραμματίζεται να φιλοξενηθεί και σε άλλες μελλοντικές εκθέσεις του Τελλογλείου».
Ο Γιάννης Διαμάντης, που συμμετέχει στην έκθεση, είπε πως «συναντήθηκε με το έργο του ''Παπούτσια'' με το αντίστοιχο του Φαίδωνα Αναστασιάδη» και εξηγεί: «Mε τον Φαίδωνα δε γνωριζόμασταν. Ζωγραφίσαμε όμως το ίδιο έργο, τα παπούτσια, που για μένα συμβολίζει την προέλευση και το πού πηγαίνουμε. Πολλοί έχουν ζωγραφίσει τα παπούτσια, με πρώτο τον κοινό μας ''παππού'', Βίνσεντ βαν Γκογκ. Ετσι κι ο Φαίδωνας, κι εγώ. Και τα έργα μας συναντώνται στο Τελλόγλειο».
Σημειώνεται πως έργα του Φ. Αναστασιάδη βρίσκονται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών - Ιδρυμα Βούρου - Ευταξία, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ροδίων, στη Συλλογή της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χίου, στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ερμούπολης, στο Κέντρο Λόγου και Τέχνης «Διέξοδος» Μεσολογγίου, στη Δημοτική Πινακοθήκη «Αλέκος Κοντόπουλος» Λαμίας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Αρτας, στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας (ACG Art), στη Συλλογή Εμφιετζόγλου, στο Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χαλάστρας Θεσσαλονίκης, στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, στο Πανεπιστήμιο του Wolverhamton, στην Κρατική Συλλογή Σύγχρονης Κυπριακής Τέχνης, στο Μουσείο Βορρέ και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.